Villkor & GDPR

KÖPINFORMATION
Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan.
En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade mejladress.

OPPGE ALLTID DITT FOLKBOKFÖRDE ADDRESS
Om du ändrar ditt address och din beställning kommer i retur till Laugar of Sweden AB är det du som beställare som är ansvarig för att betala ny frakt.

ORDERSTATUS
Om du inte har fått en orderbekräftelse på mejl inom 24 timmar, var vänlig kontakta oss.

Beställda produkter förblir Laugar of Sweden ABs egendom till dess de till fullo är betalda.

Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans så gäller priset som lämnats i Laugar of Swedens orderbekräftelse.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. tryckfel på etiketter) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand.
Din order kommer att skickas från vår tvålstudio i Högsäter, Sverige. Ändringar och tillägg måste göras innan din order börjar packas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar oss för att om möjligt ändra din order.

Prisar och betalningsalternativ.

Sverige:
Samtliga priser anges i Svenske kronor inklusive moms. Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Vid försäljning på Laugar of Swedens webbshop sker all betalning genom Klarna som erbjuder: Faktura, Kortbetalning, avbetalning och Swish genom Klarna konto. För närmare information angående Klarnas villkor tryck länk: Klarna villkor

Beställa till Norge?
Du handlar varor hos Laugar of Sweden med svensk moms och frakt i kassan (nya regler från 1.april 2020). Laugar of Sweden AB är ansvarig för at inbetala norsk mvh til Skatteteaten i Norge. Laugar of Sweden AB är inte ansvarig för eventuella kostnader som tillkommer utöver, till ex norsk tullavgift eller norsk mva. Detta hanteras av Posten Norge.
Toll til Norge kan du själv beräkna tull och hanteringskostnader.

Order to USA?
For private customers: You are welcome order to USA from the Laugar of Sweden AB (from now called Laugar) web shop, the items will appear without Swedish VAT. Laugar  is not responsible for any costs/taxes which can be claimed, VAT in USA or expenses/fee from the US custom.

It is the customers duty to give correct address when ordering. If the parcel comes in retour – cannot be delivered – it is the customers responsibility to pay the extra/new shipping costs.

Return by agreement – Do not return any parcel without Laugars understanding and knowledge. If the customers does not pick up the parcel or if it is undeliverable because of wrong address, e-meiladdress Laugar the right to invoice for the extra costs, minimum 500 SEK.
Our cosmetic products, soaps, shaving soaps, beard oil, facial oil, dishwasing soap,  is ment for external use only. Avoid contact with eyes. If you get cosmetic product/soap in the eye – rinse with clean water for several minutes. Some products contains essential oil and some of the essential oils has allergens ( like limonene, linalool) and can give allergic reactions or develop allergy in long term use. All labels are in Swedish, ingredients named with INCI-names. There can be trace of allergens also in our unscented products since this is manufactured in the same localities. Read carefully the INCI-names for every product before you order!  Laugar of Sweden AB is following Swedish/European laws regarding production and registration of our products. Any disagreements or lawsuits will follow Swedish legislation. Laugar of Sweden keeps the right to force major and to delay or cancel orders if there are circumstances we don not have control over, fragile companies, lack of raw materials/commodities etc.

For retailers/wholesalers:
Please feel free contact us for collaboration and further information.

GDPR 
När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar samt dina rättigheter se vår Dataskyddspolicy

Ångerrätt | Returer

I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har du 14 dagar på dig att frånträda ditt köp från det att du har mottagit produkten. Du har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Laugar of Sweden AB debitera kunden för denna värdeminskning.

För en enklare hantering bör du före återsändandet göra en anmälan till order@laugar.se
Observera att detta ej utgör ett godkännande av ångerrätt. Du har skyldighet att se till att varan/varorna är oss tillhanda inom 14 dagar annars gäller ej ångerrätten. Ångerätten godkänns först när Laugar of Sweden AB mottagit varan/varorna och att de är insända enligt villkoren som nämns nedan. Varan/varorna skall skickas till:

Laugar of Sweden AB
Nolby 7
458 96 Högsäter

Tänk på att du INTE kan skicka varan/varorna som Service Point eller där paketet måste hämtas upp på utlämningsställe. Varor belagda med avgift hämtas ej ut. Varan/varorna skall komma till Laugar of Sweden ABs lager enligt adressen ovan. Förslagsvis skickar du det som företagspaket.
Du är skyldig att hålla varan/varorna i lika gott skick som när du mottog dem. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad.

Om varan/varorna vid ankomst till Laugar of Sweden AB visar sig vara i så dåligt skick, använd eller skadad att Laugar of Sweden AB anser att den inte längre är säljbar som ny produkt kommer Laugar of Sweden AB besluta om en värdeminskning med 100%.
Om varan/varorna skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös, dåligt emballage eller förloras under transport till oss förlorar du rätten till återbetalning för varan/varorna. Laugar of Sweden AB står ej för förlorade eller skadade paket.

Laugar of Sweden AB står inte för returfrakten. Vid fullt godkännande av ångerrätt/retur återbetalas beloppet för varan/varorna exklusive returfrakt inom 30 dagar förutsatt att du inte har obetalda fakturor.

Ångerrätten gäller inte:

  • För varor som på grund av sin beskaffenhet inte lämpar sig för byte, exempelvis intimprodukter såsom exempelvis deodoranter.
  • Varor i kategorin REA, reducerad pris och/eller 2a-sortering.
  • Beställningsvaror eller varor som tillverkats eller specialbeställts specifikt för enskild kund.

Garanti & service
Vi garanterar att alla varor¹ är i fullgott skick när de skickas från oss. Om något inträffar under transport är det utanför vår kontroll och ersätts ej (utom i de fall det handlar om en synlig transportskada som anmälts direkt till transportbolaget/ombudet vid mottagande av paket.

Vi ersätter ej produkt, arbetstid/kostnad, förlorade intäkter, skador på lokaler/inventarier eller skador på personer/personal p.g.a. fel användning av våra produkter, då detta är utanför vår kontroll.

Vid godkänt garantiärende står vi för alla frakt-, hantering- och reparationskostnader om det visar sig vara fel på produkten. Om en produkt returneras till oss för garantireparation och det visar sig att det inte är något fel på produkten eller att produkten är felaktigt/vårdslöst använd förbehåller vi oss rätten att fakturera undersökningskostnad 450 kr, samt ev. fraktkostnader och ev. övriga kostnader som vi haft i samband med returen. Garanti gäller ej om kund har modifierat eller ändrat en produkt på eget bevåg. För att garantiärende ska kunna åberopas måste produkten vara i sitt ursprungliga skick.

¹ Varor i REA-och 2.sorteringgskategorin är undantagna från garanti och ångerrätt. Vissa varor kan ha specifika villkor, se produktbeskrivning för respektive vara, om inget särskilt anges i produktbeskrivningen gäller det som står i köpvillkoren.

Frakt, leveranser och avhämtning
Vi skickar paket måndag-fredag. Leveranstid kan variera beroende på var i landet den ska, hög belastning hos speditören, högtidsdager och andra omständigheter Laugar of Sweden AB inter rår över. Om en vara/beställningsvara har väsentligt avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. Som oftast packar och skickar vi din order inom 1-3 arbetsdagar från det datum den inkommer till oss.

Fraktalternativ:

– Postnord


Ej uthämtade paket | Felaktig adress | Försvårad leverans:

För ej avhämtade paket som kommer i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för frakt, returfrakt samt hanteringsavgift som är för närvarande 250kr.

För ej avhämtade paket som kommer i retur till oss, sparas i 10 dagar från och ankomstdatum. I det fall kunden inte går att nå via angivna kontaktuppgifter eller ej hör av sig inom 10 dagar så kasseras paketet och kunden blir debiterad kostnader för returfrakt samt hanteringsavgift som för närvaranade är 250kr.

För paket som ej hämtas ut och kommer i retur till oss och kunden önskar ha det återsänt så tillkommer ny frakt +returfraktkostnad.
Skulle paketet komma tillbaka en gång till så tillkommer ännu en returfraktkostnad samt även en hanteringsavgift som för närvarande är 250kr.

Vägrar du ta mot ditt paket, inte är på plats när transportföretaget kommer eller har angivit en felaktig leveransadress så kommer vi debitera dig de extra kostnader som uppstår i samband med detta. Det kan handla om att du får betala för ny utkörning = ny fraktkostnad eller andra tillägg vid försvårad leverans. Med försvårad leverans kan avses t.ex. hinder för transportören att komma fram till leveransplatsen eller t.ex. parkeringsförbud som gör att transportören inte kan parkera vid leveransplatsen. Fakturan för dessa ökade kostnader sänds då ut till dig så snart vi får fakturan från transportören.

Trasigt eller skadat gods:
Kontrollera alltid ditt gods noga vid mottagandet. Om ytteremballage eller gods är skadat vid ankomst anmäls skadan direkt till respektive transportör vid mottagningstillfället, ta bilder och se till att få skadan styrkt av chaufför eller ombud. Dold skada som visar sig när du öppnar ditt paket ska anmälas till Laugar of Sweden AB snarast möjligt och absolut senast efter 7 dagar efter mottagande av godset, reklamationer som inkommer senare än 7 dagar efter mottagandet beaktas inte. Vid skadad gods/varor, dokumentera alltid med bilder och spara emballage och trasiga varor till skadan är utredd. Om foto ej kan uppvisas kan ej heller ersättning utbetalas eller ersättningsvara skickas.